Julespesial: Produsenter uten norsk importør
Pressemelding:
«En rebranding innenfor en rebranding. En reklamefilm av Just Maria Films, nye etiketter, en ny nettside og oppdaterte sider på sosiale medier: Corvo er en hyllest til den sicilianske livsstilen, med en ny kommunikasjonsstil som blander tradisjoner med nye og moderne livsstiler.
Å gå tilbake til sine røtter er utgangspunktet for enhver revolusjon. Dette er budskapet Corvo ønsker å formidle i en video produsert i året for sin 200. årgang, med en lettere og mer uformell kommunikasjonsstil.
Corvo, vinen som er synonymt med Sicilia over hele verden, har fått et nytt utseende: en ny nettside og en oppdatert kommunikasjonsstrategi på sosiale medier.
De har redesignet sine mest ikoniske etiketter og utviklet sin visuelle identitet, samtidig som de har forblitt trofaste mot sine kjerneverdier om territoriell tilhørighet og historisk betydning, som har vært deres kjennetegn siden starten i 1824.
Corvo har funnet en ny måte å tolke den typiske sicilianske livsstilen på ved å kombinere fortid og nåtid. Tradisjoner tjener som et middel til å berike det moderne livet og gir merverdi til minnene fra fortiden. Det er derfor etiketten til Classici Line, et symbol på tradisjonell smak som går på tvers av generasjoner, viser Contrada Corvo-vingården i Casteldaccia, hvor det hele begynte med Giuseppe Alliata i 1824. Med sin vanlige dedikasjon ønsker Corvo å nå ut til de nye generasjonene og gjøre dem til forkjemperne for Sicilia, en region som overgår fantasien.

Regissør Carlo Lofortis arbeid illustrerer dette scenariet perfekt: mellom byene Isnello og Castelbuono filmet han Corvo-videoen, om klisjeer og ønsket om forløsning. På den ene siden naturen og mauriske hoder, på den andre Roberta, en jente som etter å ha bodd en stund i en storby bestemmer seg for å returnere til besteforeldrenes lille by for å starte på nytt, hvor hun har arvet et lite hus. Det er ikke en lett start for henne: livet er langsomt, og hun føler seg malplassert i en by som er fastlåst i en fortid hun ikke lenger føler seg hjemme i. Men dag for dag viker mørket for lyset. Vegger blir malt, skap blir støvet av, og minner vekkes til live blant blonder, brukte klær og gamle vinflasker.
Å ha et navn er å ha røtter, Roberta opplever dem personlig, hun ser fremtiden i møte med større håp og åpner dørene til sitt hjem, og omfavner det som er igjen og det som kommer. Det er i denne ånden at direktøren for produksjonsselskapet Just Maria Films feirer en vingård som har representert vinregionen Sicilia i 200 år, og som har holdt seg tro mot tradisjonen samtidig som den ser mot fremtiden. Det er et perspektiv som kommer tydelig frem i reklamefilmen, også takket være Gabriele De Palos kinematografi og Roberta Nettos skuespill.
«Vi tok utgangspunkt i ideen om at tradisjonbegrepet har blitt feiltolket i antropologisk forstand», forklarer Carlo Loforti. Tradisjon og fortid er ikke det samme. Tradisjon er ikke statisk, det er ikke bare et gjenstand som skal stilles ut i et museum og betraktes (kanskje litt uinteressert) uten å røre det, i tilfelle man skulle ødelegge det. Det er et verktøy i nåtiden som kan manipuleres og brukes hver dag for å hjelpe oss med å forme fremtiden vår. Hvem er bedre egnet enn Corvo, et merke med 200 års siciliansk historie og et produkt som hver dag når forbrukernes bord over hele verden, til å være ambassadør for et nytt forhold til tradisjon? Gjennom rebrandingen ønsket vi å snakke om en ny fase for Sicilia, å snakke om et nytt perspektiv. Vi bestemte oss for å fortelle historien om de som vender tilbake til Sicilia, om de som bestemmer seg for å gi slipp på sin besettelse av store byer, og om de som dykker ned i sine røtter for å finne sin nye sicilianske livsstil. Sicilia med motmigrasjon – som selvfølgelig er liten sammenlignet med migrasjonen av de som er tvunget til å forlate denne regionen – begynner å bli en trend i seg selv. Og vi liker denne trenden.
Historien om Corvo er en autentisk historie som går tilbake til 1824, da prins Giuseppe Alliata di Villafranca, en lidenskapelig vinelsker, begynte å lage vin i sitt hjem i Bagheria av druer dyrket i vingårdene sine i Valle Corvo i Casteldaccia, en dal i provinsen Palermo. Han produserte sine to første viner: Corvo Bianco og Corvo Rosso. To moderne viner, de aller første produktene fra siciliansk vinproduksjon, som snart ble eksportert utenfor regionen, først i hele Italia og deretter til utenlandske markeder.
«Corvo er synonymt med Sicilia,» påpeker Roberto Magnisi, direktør for Cantine Corvo. «Våre viner er dristige og innovative, og har vært det i over 200 år, samtidig som de forblir trofaste mot tradisjonen. De er en fast del av italienske forbrukers bord, konsumert daglig og til søndagslunsj, et symbol på gemyttlighet og sosialt liv. Vår jord er et eksepsjonelt merke, og vi er beæret over å være en del av det.»»

Corvo-revolusjonen er derfor en hyllest til Sicilia, en region som ønsker forandring, men som også er opptatt av å bevare kjerneelementene i sin identitet. Corvo har gjenoppdaget sine røtter og brakt dem inn i nåtiden. De har fornyet og revitalisert dem på en moderne måte.
«I løpet av de siste 35 årene har vinene fra Sicilia utviklet seg», forklarer Roberto Magnisi, «og gått fra å være et enkelt tilbehør til det daglige måltidet til et instrument for kulturell vekst.» I dag ledes dette anerkjente merket av Reina-familien, som med sine dype lokale røtter, internasjonale utdannelse og vilje til å eksperimentere opprettholder dets særpreg. De sørger for at kvaliteten og autentisiteten til Corvo-vinene er tett knyttet til den menneskelige faktoren, ved å ansette lokale folk som kjenner alle nyansene i hver druesort, til å arbeide i vingårdene. En agronom sjekker frukten i hvert modningsstadium, tar prøver av både druer og jord for laboratorieanalyse, og undersøker bladene for å sikre at plantene tar opp viktige næringsstoffer fra jorden. Kvalitetskontrollen er ubarmhjertig: I de sjeldne tilfellene hvor druene som ankommer vingården ikke oppfyller de høyeste standardene, blir de avvist uten mulighet for anke.
I løpet av de siste 35 årene har vinene fra Sicilia utviklet seg, fra å være et enkelt tilbehør til det daglige måltidet til et instrument for kulturell vekst.
I kjelleren
Det gjennomføres strenge kontroller i alle faser av vinproduksjonen. Hver lastebil med druer og hver druesort blir avstilket og behandlet individuelt før blanding og sammensetning, slik at vinprodusentene kan følge utviklingen og ytelsen til hvert område og hver vinstokk. Kvalitetsstandardene gjelder gjennom hele prosessen, helt ned til korkene.
Corvo er opptatt av bærekraft: Corvo er faktisk det første selskapet på Sicilia som har oppnådd både VIVA- og Equalitas-sertifisering.
Legenden forteller at navnet «Corvo» stammer fra en avtale mellom en mann og en støyende, skrikende kråke som forstyrret bøndene som var opptatt med å høste druer. Ifølge legenden inngikk kråken en avtale med mannen om at dalen skulle oppkalles etter ham, i bytte mot at han holdt seg stille. Det var faktisk på grunn av denne anekdoten og navnet på dalen at Giuseppe Alliata i 1824 bestemte seg for å kalle selskapet sitt Corvo.

Corvo Bianco: Fint preg av eple på nesen, hvit steinfrukt, florale toner, urter og krydder. Den er fruktig på smak, lett krydret, god syre, rund, sitter godt. Ikke så mange lag, fin drikkevin. 87p
Corvo Rosso: Mørke bær og frukter, urter og jordsmonn. Den er saftig på smak med en fin fruktighet, god syre, lette tanniner i en tørr utgang. Saftig og frisk vin, ypperlig til lette kjøttretter, pizza og pasta.
Corvo Riserva: Mørkebær og frukter, skogsbær, jordsmonn, florale toner, søttobakk, vanilje og sjokolade. Den er fruktig, god syre, rund, saftig, fin utgang med integrert alkohol og lette tanniner. Smakfull og god vin! 89p

Duca di Salaparuta er morselskapet til Corvo. Duca di Salaparuta-gruppen består av tre historiske merkevarer som representerer Sicilia spesielt og Italia generelt over hele verden: Corvo og Duca di Salaparuta, som begge ble grunnlagt i 1824, og vingården Florio fra 1833.
I 1860-årene ble Europa rammet av vinlusen, og Duke Eduardo importerte amerikanske grunnstammer for å forhindre at pesten skulle spre seg til Sicilia. Allerede ved århundreskiftet var godset en av de første som diversifiserte porteføljen sin for å appellere til en bredere kundekrets. Berømmelsen økte kraftig, spesielt i Amerika. Andre milepæler var utgivelsen av den første vegetariske kokeboken og godkjenningen av Corvo-vin til Vatikanets messer i denne perioden.
Topazia Alliate, det siste medlemmet av familien, drev vingården frem til 1961, da den ble overdratt til den regionale organisasjonen SOPIS, som videreførte virksomheten frem til den ble kjøpt opp av Ilva Saronno Holding i 2001 og slått sammen med vingården Florio. I dag er Casteldaccia ultramoderne og produserer en rekke viner for enhver smak.
Duca di Salaparuta ble opprettet etter SOPIS’ overtakelse av Corvo som en påminnelse om vingårdens grunnleggere, som de feiret i 1971 med den musserende vinen Duca Brut. I dag produserer merket særegne viner som den tradisjonelle Duca Enrico, Sciaranèra med druer fra Etnas skråninger og den moderne Onìris.

Også Duca benyttet 200-års jubileet til å oppdatere utseendet på vinene sine, inkludert de to under, med fotografier og malerier i kunstnerisk stil.

Duca di Salaparuta Triskele Nero d’Avola 2021
Ved ankomst til vingården blir drueklasene valgt ut og, etter avstilking, overført til gjæringsbeholderen, hvor alkoholfermenteringen starter ved en kontrollert temperatur på 26–28 °C, samtidig med maserasjon.
Ved slutten av fermenteringen forblir vinen i kontakt med skallene i ytterligere en uke. Etter avtapping gjennomgår den malolaktisk gjæring i betongtanker før den lagres i nye og brukte eikefat i 10 til 12 måneder.
Vinen lagres deretter på flaske i minst ett år før den slippes på markedet. 14.5% alkohol.
-Innbydende nese med mørke frukter, kirsebær, florale toner, hint av fat og smør. Den er fruktig, god syre, rund, sitter godt og tørt ut i en lang utgang. Smakfull og fin Nero, viser tydelig hvor fin denne druen kan bli. 89p

Duca di Salaparuta Passo delle Mule Nero d’Avola 2022
Ren Nero d’Avola som kommer fra druene på Suor Marchesa Estate, inne i landet på Sør-Sicilia.
De avstilkede druene gjæres ved kontrollert temperatur i rustfritt stål.
Etter tapping begynner modningsprosessen, som foregår i betongtanker og eikefat av første og andre generasjon i minst 8 måneder.
Deretter modnes vinen på flaske i minst to måneder før den slippes på markedet. 14% alkohol.
-Mørke bær og frukter, jordsmonn, bringebær, kirsebær, florale toner, blomstereng, søt tobakk, hint av fat. På smak er den syrefrisk, lett frukt og bærpreg, runde tanniner ut i en tørr ettersmak med integrert alkohol. En saftig og fin Nero, matvennlig. 88p