Nordiske whiskydestillerier går sammen om å lansere offisielt samarbeid

Nordiske destillerier har kunngjort den offisielle lanseringen av et samarbeid for å styrke og fremme regionens whiskykategori på den globale scenen, dette er nok et ledd i den nordiske whiskyrevolusjonen! Danskene har på sin side gått sammen om et danske whiskymanifest tidligere i år. 

Beslutningen ble tatt på et møte mellom 18 sentrale destillerier fra alle de nordiske landene, som ble holdt i København 18.–19. mars i år, og dette er første gang bransjen samarbeider på denne måten, selv om temaet ble diskutert allerede i 2023.
Anssi Pyysing, Teerenpeli Brewery and Distillery, leder av den valgte arbeidsgruppen, sa: «Det har tatt oss en stund å komme til dette punktet hvor vi er klare for et slikt samarbeid, men nå er vi her. Vi er naboer som deler både historie og verdier, og ved å gå sammen vil vi arbeide for å etablere nordisk whisky som en kategori som står stolt blant de andre anerkjente whiskyregionene.»
Jan Groth, World Whisky Forum, leder for det snart etablerte Nordic Whisky Collaboration, understreker betydningen av initiativet. «Dette markerer begynnelsen på et spennende nytt kapittel for nordisk whisky. Bransjen har vokst mye det siste tiåret, og nå, med en felles tilnærming, har vi muligheten til å virkelig vise frem det spennende utvalget vi har til whiskyelskere over hele verden», sier Groth.
Som organisasjon vil Nordic Whisky Collaboration arbeide for å styrke identiteten og anerkjennelsen av nordisk whisky internasjonalt, og tilby en plattform for destillerier til å samarbeide, utveksle kunnskap og fremme kvaliteten til nordisk whisky.
Den nordiske whiskyindustrien omfatter i dag rundt 70 destillerier med en estimert produksjonskapasitet på fem millioner liter whisky per år.
Organisasjonens neste skritt er å formalisere strukturen og fastsette strategiske tiltak for det kommende året.

Deltakende land:
Sverige, Norge, Finland, Island, Danmark, Grønland, Åland og Færøyene (ca. 70 destillerier).

Mål:
Å øke den internasjonale anerkjennelsen av nordisk whisky.
Å fremme de særegne egenskapene til nordisk whisky.
Å tilby destilleriene en plattform for samarbeid og kunnskapsdeling.
Å etablere en felles identitet for nordisk whisky.

Felles verdier: De deltakende destilleriene er forent av felles verdier som autentisitet, bærekraft og innovasjon.

Den norske representanten er Ingjerd Sørsand, markedsføringssjef ved Aurora Spirit Distillery i Norge, hun sier: «Du får tilgang til folk med ekspertise innen alt fra lobbyvirksomhet til distribusjon, som står overfor de samme utfordringene, men som også deler den samme lidenskapen for å bygge opp bransjen.» Hun har jobbet tett med sin danske kollega og den danske representanten Jakob Stjernholm, medstifter av Thy Whisky: «Kjernen i det vi gjør er en nordisk tilnærming til råvarer – vi sørger for at det vi bruker er ærlig og knyttet til våre hjemregioner. Det handler om at vi faktisk gjør mange av de samme tingene i Danmark, Island og Norge – det er visse fellestrekk som gjør vår region til en whiskyregion.»
De er enige om at det er viktig både å få vist frem diversiteten i Nordisk whisky, samt hva som forener den.
Tor Petter W. Christensen, medstifter av Aurora Spirit Distillery: «Vi er selvfølgelig konkurrenter, men gjennom samarbeid løfter vi hverandre opp», sier han. Han bruker også tid på et annet samarbeidsorgan, Norske Destillerier.
Foreningen ble startet i 2024 for å representere håndverksdestillerier i Norge, og dekker hele landet, fra det tempererte jordbruksområdet rundt Oslo til Arktis. Styreleder er Odd Johan Nelvik kjent fra Det Norske Brenneri i Grimstad.

VinArena stilte Tor Petter W. Christensen noen spørsmål om dette prosjektet:

1. Hva tenker du et slikt samarbeid vil bety for bransjen? 

Et nordisk samarbeid kan bety svært mye for bransjen vår. I Norge er vi på mange måter lillebror – vi startet sist, og mellom 1914 og 2005 var det faktisk ikke tillatt å gjøre det vi driver med i dag. Derfor er whiskybransjen i Norge fortsatt veldig ung.
Vi har mye å lære av våre nordiske naboer, særlig i Sverige og Danmark, som har hatt et lengre tidsperspektiv og mer erfaring å bygge på. Et annet viktig poeng er at mye av suksessen til skotsk whisky skyldes at aktørene der har klart å samarbeide, selv om de også er konkurrenter.De har funnet felles plattformer og samarbeidsformer som har løftet hele kategorien. Man deler ikke nødvendigvis forretningshemmeligheter, men man samarbeider åpent på mange områder.
Jeg tror vi kan lære mye av den modellen også.
Christensen svarer på spørsmål om prosjektet
2. Hva er utfordringene til Nordisk whisky i dag? 

Nordisk whisky står overfor flere utfordringer i dag. En av de største er å oppnå internasjonal anerkjennelse for produktene våre. Skotsk, amerikansk – og til og med japansk – whisky har over hundre års forsprang på oss. Det tok lang tid før også de ble fullt ut anerkjent globalt, og vi må være forberedt på en tilsvarende reise. Å etablere en sterk nordisk identitet og anerkjennelse vil derfor være krevende. Her tror jeg nøkkelen ligger i samarbeid. I stedet for å se på hverandre som konkurrenter, bør vi finne måter å spille hverandre gode på – og sammen løfte nivået og synligheten for hele den nordiske whiskybransjen. En annen stor utfordring er de strenge alkoholreguleringene som gjelder i flere nordiske land – særlig i Norge, Sverige og Finland. Danmark har riktignok et annet regelverk, men for oss andre er det vanskelig å bygge merkevare og tilstedeværelse når vi i praksis ikke har lov til å markedsføre produktene våre i hjemmemarkedet. Dette er noe vi virkelig kjenner på i Norge.

3. Trenger vi at de strenge alkoholreguleringene i flere av landene skal mykes opp? (Utsalg på destilleriene etc.) 

I Sverige har man nylig åpnet for at besøkende kan kjøpe produkter direkte fra destilleriet under omvisninger. Ordningen er fortsatt begrenset i omfang, og det finnes tydelige regler og rammer for hvordan salget skal foregå. Likevel viser dette at det er fullt mulig å gjennomføre på en trygg og kontrollert måte.
 Jeg tror dette er en modell vi med fordel kan se nærmere på i Norge. Vi har allerede strenge alkohol- og rapporteringsregler, og et slikt system vil uansett måtte rapporteres og kontrolleres – noe som fint lar seg gjøre innenfor dagens regelverk. Det handler ikke om frislipp, men om å skape en regulert ordning som gir økt verdi for både produsenter og besøkende.
 Spesielt for internasjonale turister ville dette gitt en stor merverdi. Mange av dem forventer å kunne kjøpe med seg en flaske når de besøker et destilleri – slik det er helt vanlig i Skottland, der whiskyindustrien har bygget mye av reiselivssatsingen rundt nettopp dette.
 Hos Aurora Spirit Destilleri tar vi imot mellom 3.000 og 4.000 besøkende hvert år. Nesten alle kommer med en helt naturlig forventning om at de kan kjøpe med seg en flaske etter omvisningen – og blir svært overrasket når de får vite at det ikke er mulig.
Vi mener derfor det bør åpnes for en tilsvarende ordning i Norge, under klare og kontrollerte rammer. Det vil styrke både reiselivsopplevelsen og verdiskapningen i distriktene.

Alle VinArenas anmeldelser av Nordisk whisky finner du her. 

#Nordiskwhisky

Legg igjen en kommentar