De Historiske Familiene: del 7, Torre D’Orti (og Cavalchina)

I 2021 besøkte Redaktøren Azienda Agricola Torre d’Orti  i Veneto, et vinhus oppkalt etter det gamle vakttårnet på borgen i Montorio, og smakte vin med  Franco Piona.
Dette er historien om en familie og om ulike mennesker med en felles lidenskap: vin. På samme måte er de fire vingårdene de driver, Cavalchina, Prendina, Torre d’Orti og ‘L lac, forskjellige enheter og uttrykk for ulike territorier som er knyttet sammen av historien om en familie, respekten for territoriet og en kontinuerlig søken etter innovasjon og kvalitet som må forbli tro mot tradisjonen.
Vi ser på ett av vinhusene i foreningen Famiglie Storiche, De Historiske Familiene: Torre D’Orti (og Cavalchina).

De Historiske Familiene

Famiglie Storiche er navnet på foreningen som ble dannet i juni 2009 av en sammenslutning av 10 historiske vingårder i Valpolicella. I dag har den utvidet medlemskapet til 13, alle prestisjefylte vingårder og aktive hovedpersoner i «Amarone-verdenen» i generasjoner: Allegrini, Begali, Brigaldara, Guerrieri Rizzardi, Masi, Musella, Speri, Tedeschi, Tenuta Sant’Antonio, Tommasi, Torre D’Orti, Venturini og Zenato.
Cavalchina (sørøst for Verona)
Vinhuset ble grunnlagt tidlig på 1900-tallet med kjøpet av de første vinmarkene. Kjelleren ble bygget i 1948 og inneholdt opprinnelig et destilleri som bare var i bruk frem til 1967.
På 1960-tallet mente Piona-familien at de hvite vinene fra Custoza fortjente bedre anerkjennelse enn bare å bli betegnet som Soave.
I 1962 var de de første produsentene som merket hvitvinen sin som «Custoza». De utarbeidet også «oppskriften»: en blanding av druene Fernanda, Trebbiano og Garganega, og markedsførte den på viktige markeder som Roma og Milano.
Innhøstingen foregår manuelt, med flere runder gjennom vinmarkene for å velge ut de beste klasene til Cavalchinas viner, mens resten selges på grossistmarkedet. Dette forklarer hvorfor mengdene varierer fra år til år, men den høye kvaliteten opprettholdes.
Når det gjelder vinifikasjonen, kombinerer de tradisjonelt håndverk med ny teknologi for å bevare produktenes autentisitet. Kvaliteten gjenspeiles av de smigrende uttalelsene i guider og av smakspaneler.

«Å lage en kvalitetsvin er en kunst som krever tålmodighet, intelligens og kjærlighet, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. De tre nøkkelfaktorene er: terroir, vinstokk og vinifikasjon.»

-Luciano Piona (1900-1965)
Historien begynner egentlig ikke med Cavalchina, men med bestefar Luciano. Det var han som kjøpte de første vinmarkene og bygde kjelleren i 1948.
Vinproduksjonen startet som en lek og lidenskap: en tilleggsvirksomhet til den viktigste lærforedlingen.
Luciano var en eklektisk person: Han elsket vin, men også opera, og lidenskapen hans førte til at han møtte fremtredende personligheter som Maria Callas.
Fabrikken hans var en av de få i Italia som produserte fotballsko, og det førte til at han også ble forhandler av fotballspillere.
-Giulietto Piona (1930-2021)
Lucianos lidenskap for vinverdenen ble stadig sterkere sammen med sønnen Giulietto, og førte til at han i 1958 kjøpte Prendina, en eiendom i Monzambano.
Giulietto, en mislykket landmåler og ivrig radioamatør, gjorde lidenskapen om til en produksjonsvirksomhet på 70-tallet.
Vingården forble likevel en sekundær aktivitet, ettersom Giulietto først og fremst brukte den til å underholde gjester, besøkende og interessenter i lærindustrien.
-Luciano Piona (1954-2021)
Et nytt kapittel ble skrevet da Giuliettos sønn, Luciano, bestemte seg for å ta over vingården i 1987. Med ham gikk Cavalchina fra å være en sekundær aktivitet til å bli hovedfokus for familien Piona.
Han fulgte og dedikerte seg til innovasjon, søken etter kvalitet og nye markeder, samtidig som han alltid beholdt familievinens karakteristika og styrket den territorielle identiteten.
I likhet med bestefaren, som først skrev Custoza på etiketten, var Luciano hele livet knyttet til vinen fra sitt område, og til slutt ble han dens ambassadør som president for Consorzio di tutela del Custoza. Målet hans var alltid å forbedre og fremme den vinen han elsket mest og vokste opp med.

-Franco Piona (1967-)
På 90-tallet fikk han selskap av broren Franco. Til tross for drømmen om Amerika og musikken han var interessert i da han vokste opp, fikk lidenskapen for vin, som han utviklet på universitetet, ham til å bli hjemme, i nærheten av vinverdenen han følte seg så fortrolig med.
Ønsket om å oppdage nye territorier og ta fatt på nye utfordringer førte til et helt nytt eventyr: Valpolicella. Piona-familien kjøpte Torre d’Orti, en eiendom som ligger på toppen av åsen med utsikt over landsbyen Marcellise.
Denne høyereliggende eiendommen produserer druer som er perfekte for elegante viner og lagring.

Torre D’Orti (nordøst for Verona)
Terrassene der bøndene pleide å dyrke oliven, korn og vinranker, kan fortsatt sees. Piona-familien kjøpte nylig dette området og plantet vinmarker med Valpolicellas opprinnelige druesorter.
Jordsmonnet her er det typiske røde jordsmonnet i området, blandet med hvit kritt. Denne jordtypen kombinert med høyden over havet gir vinene stor eleganse og gjør dem egnet for lang lagring.
Som på de to andre vingårdene følges naturlige metoder i vinmarkene, drueavlingene holdes lave, og bare de beste drueklasene vinifiseres. I vinkjelleren brukes moderne teknologi med tradisjonen i tankene.
Vinene som produseres er: Amarone della Valpolicella DOCG, Valpolicella DOC, Valpolicella Superiore Ripasso DOC og Rosso Provincia di Verona IGT (i Norge har vi kun Amaronen og Rossoen).
De to brødrene Franco og Luciano har videreutviklet en teknikk som skal hjelpe naturen til å uttrykke seg. Teknikken er grunnleggende for å holde vinen lik gjennom årgangene, samtidig som man er forsiktig med å forstyrre den. Nysgjerrighet og appell førte dem til det siste oppkjøpet: ‘L lac, en enproduksjonsgård ved bredden av Frassino-sjøen, i hjertet av Lugana.
For å holde fast ved opprinnelsen kjøpte de to brødrene de samme vinmarkene som tilhørte bestefar Luciano, og som Giulietto solgte for å utvide Predina-eiendommen.

Cavalchina Bianco di Custoza 2023: Fruktig nese, eple, pære, stikkelsbær, sitrus og urter. Den er fruktig med god syre på smak, rund, sitter godt. Mye smak for pengene. 86p

Prendina Pinot Grigio 2023: Eple og sitrus på nesen, pære, urter. På smak er den fruktig og rund, fin konsentrasjon, god syre, sitter godt. En fruktig og god Gardavin, godt kjøp. 88p

Cavalchina Bardolino Chiaretto 2023: Røde bær og frukter, jordbær, urter og sitrus. På smak er den fruktig og god, tørr, fint krydret, sitter godt. En frisk og fin Chiaretto, fruktig og rund. Godt kjøp. 87p

Cavalchina Bardolino 2023: Mørke bær og frukter, skogsbær, kirsebær, urter og jordsmonn på nesen. Den er fruktig, saftig, tørr og frisk, sitter godt i ettersmaken. En saftig og matvennlig rødvin. 85p

Bilde av produktet Cavalchina Torre d´Orti Amarone 2021

Cavalchina Torre d´Orti Amarone 2021: Mørke bær og frukter, kirsebær, tørket frukt, krydder, vanilje og mandler. Den er tørr og fint strukturert, god frukt, fyldig, lang utgang. Tradisjonell, tørr Amarona, krydret og fin. 88p


De Historiske Familiene

Allegrini, Begali, Brigaldara, Guerrieri Rizzardi, Masi, Musella, Speri, Tedeschi, Tenuta Sant’Antonio, Tommasi, Torre D’Orti, Venturini og Zenato.

Dette er de 13 historiske vinkjellerne som i generasjoner har produsert viner som er verdsatt over hele verden, Amarone in primis. Samtidig er Famiglie Storiche også ambassadører for Valpolicella, et av de mest verdsatte vinproduksjonsområdene i Italia og internasjonalt.

I 2010 ble foreningen eier av Antica Bottega del Vino, et etablissement i hjertet av Verona som kan dateres helt tilbake til 1500-tallet. Selv i dag er Antica Bottega del Vino et av de mest berømte og prestisjefylte stedene i Verona-området.
Historien om de historiske familiene springer ut av en minste fellesnevner – produksjonen av Amarone – og av en identitetsvisjon for området. Ideen om å samle noen av de beste vinprodusentene i Valpolicella i en forening kom fra Sandro Boscaini (nå president i Masi), en Cavaliere del Lavoro (ridder av arbeid).
Amarone representerte den perfekte syntese av alle disse verdiene. I tråd med den historiske læresetningen om at «forening er styrke», sluttet ikke mindre enn ti vinprodusenter seg umiddelbart til ideen om en sammenslutning, hvis opprinnelige navn «Le Famiglie Storiche dell’Amarone» skulle understreke det dype båndet til tradisjonen og til den symbolske vinen fra Valpolicella.
Noen år senere, etter en rettstvist, endret foreningen navn til «Famiglie Storiche», men beholdt sine grunnleggende prinsipper og verdier intakte.
I løpet av årene har Famiglie Storiche vokst til 13, og i 2021 ønsket de å gjennomføre en dyptgripende restyling når det gjelder kommunikasjon, og produserte blant annet en institusjonell video som sublimerer alle de felles egenskapene til vingårdene.

Legg igjen en kommentar