Vi ser på et nytt sterkvinsbrand; Carpano!

Historien starter i Torino i 1786, da Antonio Benedetto Carpano, etter å ha studert til urtelege, fant opp formelen som skulle gi opphav til kategorien Vermouth-produkter, ved å kombinere urter og krydder med muskateller. Carpanos vinforretning lå rett overfor det kongelige palasset, og overbevist om at det nye produktet ville falle i smak, sendte han en kasse Vermouth til kong Vittorio Amedeo III. Kongen ble umiddelbart så begeistret for drikken at han adopterte den som en del av den kongelige husholdningen.
Vinbutikken Carpano ble byens midtpunkt, og i 1820 bestemte Giuseppe Bernardino Carpano, Antonios nevø, seg for å gi virksomheten en juridisk struktur ved å etablere «Fabbrica di Liquori e Vermut Giuseppe Carpano, già ditta Marendazzo e Com.ia, sotto i portici di Piazza Castello al n. 21». Mellom 1840 og 1888 vokste Carpanos rykte, og et glass Carpano ble aperitiffen par excellence og Turins favorittdrink.

Første verdenskrig markerte en periode med enorme endringer i historien. I 1939, etter utbruddet av andre verdenskrig, ble virksomheten solgt til Silvio Turati. Da krigshandlingene var over, konsentrerte Silvio Turati seg om å ekspandere den kommersielle sektoren og skape elegante, banebrytende reklamekampanjer som bidro til å hjelpe populariteten til produktene.
I de neste tiårene fortsatte selskapet å konsolidere sin virksomhet ved å distribuere sine produkter over hele verden, helt frem til 1978 da det kjøpte opp varemerket Caffè Sport Borghetti.
Caffè Sport Borghetti er en del av Italias historie og håndverkstradisjon, og deler med Fratelli Branca en like lang kvalitetstradisjon som strekker seg over mer enn hundre år tilbake i tid (selskapet ble etablert i 1860).
Branca Company kjøper etter hvert opp Carpano.
Dette oppkjøpet gjør det mulig for det milanesiske selskapet å utvide sin produktportefølje i tråd med den fortreffelighet og kvalitet som alltid har kjennetegnet Branca-politikken, lojalt mot mottoet Novare Serbando, med andre ord å alltid fortsette å innovere uten å miste fortiden og sine egne tradisjoner av syne.
I dag er produktet like elsket i Italia som i andre land, der forbruket stadig øker.
Carpano er i ferd med å utvide referansemarkedet for den originale vermuten for godt, takket være arbeidet som gjøres av Distillerie Branca, som bringer den ubestridelige kvaliteten ut i verden. Et eksempel på dette er House of Carpanos nyeste produkt – Vermouth Dry. Denne vermuten kompletterer produktutvalget, og er i tråd med Carpanos tradisjon.

Carpano Dry har 30 gram sukker per liter, 18% alkohol. Vinøs nese med gule frukter, sitrus, tørket frukt, krydder. Den er frisk, smakfull, lett bitter og ganske tørr utgang. Smakfull og frisk, tørr vermouth. 87p

Carpano Bianco har 14.9% alkohol, sukker ikke oppgitt. Moden gul frukt, lett oksidativ stil, sitrus, krydder, fat. Den er sødmefull og fruktig på smak, følger nesen med vanilje, fin syre, rund utgang. 86p
Carpano Classico har 16% alkohol, 10 gram sukker per liter. Tørket frukt, florale toner, appelsinskall, urter, krydder. Den er sødmefull og rik på smak, følger nesen med et fint fruktpreg, lang utgang med et lett bittert preg. En sødmefull men balansert vermouth, litt oksidert stil. 86p
Carpano Botanic Bitter har 25% alkohol og 151 gram sukker per liter. Busker, urter, appelsin, appelsinskall, krydder, kamfer. Den er fyldig på smak, godt balansert, fint bittert urtepreg som sitter godt. Forfriskende lite søt til å være en Bitter med en del sukker. 87p
Historien forteller at en aksjemegler som 19. april 1870 diskuterte med sine kolleger i vinbutikken Carpano om økningen i aksjekursene denne dagen – halvannet poeng – bestilte sin vanlige vermut fra Carpano, men ba bartenderen om å tilsette et halvt mål bitter, og brukte det regionale uttrykket «Punt e Mes». Drinken ble umiddelbart populær som aperitiff før lunsj, forteller datidens bartender Maurizio Boeris. Og dette er da visstnok opphavet til Punt e mes.
