Champagne de Vignerons

I januar var Redaktøren i Champagne, for å lære om Champagne de Vignerons, smake Champagne og besøke vinhus. Dette skal dere få lese mer om. Men vi begynner med prosjektet Syndicat Général des Vignerons de la Champagne ville vise meg da de arrangerte turen, nemlig Champagne de Vignerons.

Champagne de Vignerons ble opprettet i 2001 av Syndicat Général des Vignerons de la Champagne og er den eneste kollektive fanen som bæres av en vinprodusentforening.
Denne særegenheten gjør det mulig å hevde en identitet og sterke verdier: håndverk, autentisitet og skapelsen av eksepsjonelle årganger.

Å få være med i foreningen innebærer en del krav til Champagnene:

  • De må være fra et unikt terroir og familiedrevne vingårder med ekspertise som har gått i arv fra generasjon til generasjon.
  • Champagnene må være høy kvalitet, med vinstokker dyrket av vinbøndene selv og vinifisert på deres egen eiendom eller i vinbondeforeninger.
  • De må bidra til et stort mangfold og med karakter: over 3800 vinbønder og vinbondeforeninger er samlet under denne fanen.

Alle Champagner har sin egen karakter. Selv om denne rikdommen er en styrke, kan den også imponere, forvirre, eller til og med avskrekke.
Målene med denne klassifiseringen er flere: å skape enkelhet, informere om champagnens aromatiske profil og opprinnelse, veilede forbrukeren og gi ham lyst til å oppdage dette mangfoldet.
Dette skal være et verktøy ikke bare for konsumenten, men også vinmakerene selv – som kanskje har lett for å bruke «avanserte» ord som dosage, når de kanskje har en forbruker som trenger enklere språk, for å lette samtalen mellom sommelier og konsument på restaurant og vinbar, og når forbrukeren skal kjøpe inn vin hen liker. Rett og slett et felles språk.
For å veilede forbrukeren i valget av Champagne, har Champagne de Vignerons tatt i bruk en enkel klassifisering, basert på en felles diskurs.
Nøkkelen til tolkningen? Vinenes sensoriske profil, med tre typologier, tre «Characters»:

– Caractère Vif: en ærlig karakter, champagner fulle av livlighet, båret av den dominerende friske energien.

– Caractère Fruité: en grådig karakter der frukten er i glasset. Smidige champagner, med rike fruktaromaer og en delikat sødme.

– Caractère Intense: en sterk karakter, perfekt for gastronomi. Assertive champagner som viser den fulle aromatiske styrken av lagringen.

En karakter har i tillegg 10 nyanser man kan bruke, samt bruksområder:

Ici sur les grilles du SGV, les vignerons sont mis en scène comme des héros.

– Livlig: dynamisk, jodholdig, floral, frisk, åpenhjertig, mineralsk, stofflih, salt, anspent, tonic.
Det finnes ingen bedre måte å få frem det beste i disse vinene på enn med forfriskende retter! Disse skattene fra hav, elver og innsjøer vil etterlate et varig inntrykk på ganen din, enten de presenteres i en raffinert stil (naturell, carpaccio, tartar, ceviche, sashimi, tataki, marinade, dampet eller perlende), eller ledsaget av en lett saus. Et like uimotståelig alternativ: spekeskinke, vaktel, due eller oksefilet. På slutten av måltidet er disse Champagnene ideelle sammen med visse myke oster (Saint-Félicien, chèvre fondant) eller ukokte pressede oster (Salers, Cantal, Reblochon, Ossau-Iraty). Til dessert kan de med fordel serveres til retter som er luftige og med lite sukker.

– Fruktig: kjøttfull, sjenerøs, grådig, myk, overdådig, rund, silkeaktig, suave, øm, fløyelsaktig.
Med disse vinene er det bare ett stikkord som gjelder: raushet! Fisk og skalldyr med fast kjøtt, men også hvitt kjøtt (fjærkre, svin, kanin, kalv) er uforglemmelige, og enda bedre hvis de er tilberedt i saus (mild karri, smør, reduksjon), langtidsstekt (konfitert, kokt, braisert) eller garnerte (konfiterte grønnsaker, squash, små sopp, risotto, pasta). Når det er tid for ost, passer disse Champagnene utmerket til myke oster (Brie, Brillat-Savarin, Langres, Livarot, Maroilles, Munster) eller pressede oster (Abondance, Comté, Saint-Nectaire, Vacherin). For et søtt innslag er en fruktoppskrift deilig effektiv.

– Intens: stor, fatpreget, fyldig, krydret, utviklet, moden, smekker, rund, vinøs.
Gourmeter kan velge mellom et bredt utvalg av smaksrike retter: hummer og fisk med fast kjøtt (tunfisk, rødtunge, multe), hvitt kjøtt i saus (kalvebrisler), gult fjørfe, kjøttpålegg, vilt (hjort, rådyr, villsvin, and), stykningsdeler av storfekjøtt (rumpstek, ribbe) eller lam. Disse strukturerte rettene gjør alltid underverker med intense viner, enten de er garnerte med rotgrønnsaker, vill sopp eller søte krydder.
Disse Champagnene passer også perfekt til modne oster (Comté, Époisses, trøffelfylt Brie). Til slutt er deres aromatiske kompleksitet spesielt godt matchet av visse typer sjokolade.

Ce sont toujours d'authentiques vignerons et vigneronnes qui ont pris la pose.
Markedsføring som trekker blikket

Med disse presise begrepene som rettesnor, tar hver enkelt fagperson naturlig nok i bruk en felles, forståelig og eksplisitt diskurs for å følge kundene sine. Takket være disse stemningsfulle ordene kan hver enkelt forbruker forestille seg hvilken Champagne som passer til ham eller henne, fordi hver cuvée tilsvarer en smak og et smaksøyeblikk.
Ifølge Maxime Toubart, president i Syndicat Général des Vignerons de la Champagne, «er nøkkelen å tilby den rette champagnen til rett tid og å kommunisere om den. Segmentering har blitt brukt for å strukturere vinprodusentenes champagnetilbud slik at de som skriver ut champagne, kan bruke et lett forståelig vokabular med en felles, forståelig og eksplisitt diskurs for å følge kundene sine».
Ved å forene alle vinprodusentenes champagner rundt et felles vokabular, understreker karakterene mer enn noen gang deres utrolige mangfold.
Les mer om disse karakterene her. 

Champagne et smørbrødFlere artikler fra denne turen, vinhus og anmeldelser kommer.
Enn så lenge, ta et glass Champagne til smørbrødet ditt da vel!

2 kommentarer om “Champagne de Vignerons

Legg igjen en kommentar