Søndagsnyheter

  • Majoriteten av svensker som drikker alkohol, gjør det over grensen for risikobruk. Det viser en ny rapport fra Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). Det tilsvarer 3,3 millioner innbyggere, sier Ulf Guttormsson, avdelingssjef i Can, ifølge Svenska Dagbladet. Den svenske grensen for risikobruk kommer fra Socialstyrelsens nye retningslinjer, som ble presentert i september i fjor. Retningslinjene har vært omstridt, på lik linje med i Norge.
  • Drinks International Magazine har sett på de bestselgende ginmerkene fra fjoråret, resultatet er i fallende rekkefølge: Beefeater, Tanqueray, Bombay Sapphire, Hendrick`s og Roku. Når det kommer til rom lå Bacardi på topp, med Havana Club og Plantation i ryggen. Johnnie Walker kapret førsteplass i den skotske whiskykategorien, med Monkey Shoulder og Macallan på 2. og 3. plass. Ardbeg, Redaktørens favoritt kom på 9. plass. På irsk whisky tronet selvfølgelig Jameson.
  • Bodega Cepa 21 i Spania, 150 km fra Madrid, ble utsatt for hærverk for 2.5 millioner euro. En maskert mann brøt seg inn hos vinhuset, ikke for å stjele, men slippe ut 60.000 liter vin…
  • Forskere på den amerikanske vestkysten har sagt at de er i ferd med å utvikle en spray i matvarekvalitet som forhåpentligvis vil beskytte vindruer mot forurensning fra skogbrannrøyk. Teamets arbeid ble påvirket av rapporter om betydelige skader på vindruekvaliteten i deler av Oregon, California og Washington State etter voldsomme skogbranner i 2020.
  • En ny terminal skal åpne på Firenze lufthavn, komplett med en 7,7 hektar stor vingård på taket, der det skal dyrkes druer som skal bli til vin på flyplassområdet. Ikke bare skal vinmarken gi druer som egner seg til vinproduksjon, men vinifikasjonen og modningen av vinen skal også foregå på flyplassområdet. Vingården skal ligge bak avgangshallen, der bakken begynner å skli opp og danner taket på terminalen.
  • Klar for en helt ny smaksopplevelse? I nylanserte Løiten Epleslang møtes akevitt og smaken av norske epler. Denne kan du lese mer om på VinArena snart!
  • Franciacorta kunngjør med stolthet at de er i ferd med å fornye seg fullstendig med en ny merkevareposisjonering og en revolusjonerende visuell identitet. Denne forvandlingen markerer et viktig øyeblikk i Franciacortas historie, og er gjennomført under ledelse av merkevare- og designstudioet AUGE.
  • Aftenposten: «Ung og frisk, preg av røde bær, urter, litt sopp og fat, god lengde.» Slik beskriver Vinmonopolet en vin fra produsenten Gva’ot på Vestbredden. I parentes står det «Vestbredden. Israelsk bosetning.» Dette er heleri, mener professor Dag Øistein Endsjø ved Universitetet i Oslo. Han har nå anmeldt Vinmonopolets toppsjef, Elisabeth Hunter, til politiet.

Legg igjen en kommentar