Redaktøren var på familieferie i Malaysia tidligere i år, da fattet whiskyen Timah undertegnedes øyne…
«Ikke alle edle whiskyer kommer fra kalde, nordlige strøk på øyer utenfor den europeiske landmassen. Du vil kanskje bli overrasket over å høre at det finnes en fin whisky som produseres her i den milde ekvatorialklimaet. Med de samme eldgamle prosessene og ingrediensene, men med et snev av eksotisme – en fin smak av tropene.» -Produsenten

Produsenten skriver videre:
Timah Whisky er laget av torv, en naturlig, plantebasert brenselskilde som brennes for å gi varme til tørking av maltet bygg, noe som gir den resulterende whiskyen sin karakteristiske røykfylte smak og aroma.
Timah består av en nøye sammensatt blanding av to lagrede torvmalter og en nøytral sprit av malaysisk opprinnelse. Disse komponentene blandes av vår master blender, noe som resulterer i Timah-blandingens særegne smak.
Whiskyproduksjon i et muslimsk land
Ikke uventet fikk whiskyen motstand da den kom. Den offisielle Forbrukerorganisasjonen for Penang i Malaysia kritiserte produsenten for å kalle whiskyen sin «Timah» etter å ha fått klager fra flere grupper, deriblant Parti Islam SeMalaysia (PAS).. De påstod at merkenavnet «Timah» er en fornærmelse mot det muslimske samfunnet fordi det ligner det malaysiske muslimske navnet «Fatimah».
Ifølge New Straits Times sa CAP Education Officer NV Subbarow at reklamen for merket var en «gimmick» og «unødvendig» fordi den viser en langskjegget mann med kalott på etiketten, som ligner en religiøs person.
Subbarow kritiserte myndighetene for å ha godkjent at produktet selges i landet.
«Bortsett fra at det inneholder alkohol, forstår ikke CAP hvordan et slikt merkenavn og bilde i det hele tatt kan tillates, noe som vil utløse opprør blant folk», sa han i en uttalelse i 2021.
«Merkenavnet ‘Timah’ er en fornærmelse mot det muslimske samfunnet, ettersom det ligner et malaysisk muslimsk navn som er en forkortelse av navnet Fatimah», la han til.

I en uttalelse på Facebook forklarer produsenten at Timah på bahasa malaysia betyr «tinn» – en type metallmalm som Malaysia en gang var en stor produsent av – og som whiskykjennerne ønsket å hylle.
«Navnet på Timah-whiskyen går tilbake til tinngruveområdet under britisk Malaysia. På grunn av denne historien bruker vi navnet Timah», skrev de.
Merket forklarte også at mannen som er avbildet på whiskyetiketten, var en britisk oppdagelsesreisende fra 1800-tallet ved navn Tristram Charles Sawyer Speedy, populært kalt Captain Speedy, som introduserte brennevinet i Malaysia under den britiske kolonitiden.
Datuk Dr. Syed Ali Tawfik Al-Attas, Datuk Seri Azalina Othman Said, Khalid Samad og visehandels- og forbrukerminister Rosol Wahid bør berømmes for å ha tatt bladet fra munnen i Timah-striden.
Syed Ali, tidligere direktør for Institut Kefahaman Islam Malaysia, kritiserte arrogansen til enkelte som nekter å godta Winepaks forklaring på navnet.
Ifølge ham er det frekkere å insistere på at «Timah» er en kortform av profetdatterens navn Fatimah, enn at et selskap bruker navnet på et produkt. Det er nemlig ingen som forkortes profetens navn til «Mat» eller hans datters navn til «Timah».
Parlamentsmedlem for Shah Alam Khalid var av samme oppfatning, og sa at ingen muslimer og ingen prekener i noen surau eller moské noensinne hadde referert til Fatimah som Timah.
-Saken ble lagt død etter at regjeringen gikk med på å gi whiskyprodusenten lov til å beholde navnet og aksepterte forslaget om å forklare på etiketten at «timah» refererer til landets fortid med tinnutvinning (bijih timah på malayisk).-

Smaksnotat:
Den har en tydelig aroma av malt, røkte toner, sitrus, karamell, fat, På smak er den sødmefull og fruktig, følger nesen, rund, sitter godt med et lett krydderpreg. 87p
Fakta:
Winepak Corporation, som produserer Timah, er en pioner innen både alkoholholdig og alkoholfri produksjon i Malaysia, med over tre tiårs erfaring. Selskapet produserer og importerer et bredt utvalg av fine viner og brennevin, internasjonale prestisjemerker, kinesiske ris- og ingefærviner og urtetonic.