Fakta på fredag: IPA

Hver fredag lager vi helgestemning med fakta! Morsomme fakta, lærerike fakta, interessante fakta du kan underholde med på lunsjen på jobb. I dag: IPA

  1. Ingen vet hvem som oppfant den første IPA-en.
    George Hodgson fra Bow Brewery i London får ofte æren for å ha oppfunnet den første IPA-en i 1793, men det kan diskuteres om han faktisk fortjener denne tittelen. Den vanlige historien går ut på at Hodgson fant opp en lettere pale ale med litt ekstra humle og et høyere alkoholinnhold for at ølet skulle overleve den lange sjøreisen til soldatene i det britisk-kontrollerte India, noe som skulle gi en friskere smak og mindre ødeleggelse når det ankom Indias glohete klima.

Ifølge ølhistorikeren Martyn Cornell hadde pale ale imidlertid eksistert i minst hundre år før dette, og allerede på 1760-tallet tilsatte bryggeriene ekstra humle i ølet for å forlenge holdbarheten i varmere temperaturer.

  1. East India Company gjorde IPA populært.
    Selv om Hodgson ikke var den første bryggeren som brukte humle i en øloppskrift, var det sannsynligvis beliggenheten og den sjenerøse kredittpolitikken hans som bidro til at produktet hans ble en stor suksess. Bryggeriet Bow Brewery lå like ved kaien til East India Company, der de fleste av de indiske handelsskipene kom inn og ut. Han begynte å eksportere ølet sitt til EIC, og for å gjøre avtalen enda bedre solgte han fatene sine på 18 måneders kreditt, slik at de ikke trengte å betale for ølet før skipene kom tilbake fra India. Ølet ble så populært at Hodgson etter hvert fikk et slags monopol, og han gikk til og med så langt at han brøt med East India Company for å sende ølet ut selv.
  2. De første IPA-ølene var ikke altfor sterke.
    Selv om dagens IPA-er vanligvis er blant de sterkeste ølene når det gjelder alkoholinnhold, var de første versjonene av brygget ganske gjennomsnittlige. De første IPA-ene hadde som regel en alkoholprosent på 6,5, noe som var det samme eller til og med litt lavere enn det typiske ølet på den tiden. Dagens IPA-er ligger i gjennomsnitt på mellom 6 og 7 prosent ABV, selv om de kan ligge enda høyere.
  3. Vi kan takke craft beer-bevegelsen for dagens IPA.
    IPA-bølgen i England avtok tidlig på 1900-tallet, og forbrukerne begynte å vende seg mot nye ølstiler som kom på markedet. Men da craft beer-bevegelsen startet på 1970-tallet – i USA utløst av et kongressvedtak i 1978 som legaliserte hjemmebrygging – begynte ølentusiaster å ta i bruk gamle oppskrifter for å finne opp nye drikker. Håndverksbryggere begynte å bruke humle i amerikansk stil for å sette sin egen unike vri på 150 år gamle oppskrifter, noe som førte til noen av de første amerikanskbaserte IPA-ølene, blant annet Anchor Brewings Liberty Ale, Sierra Nevadas Harvest Ale og Brooklyn Brewerys East India Pale Ale, som er basert på en tidlig IPA-oppskrift fra 1800-tallet.
  4. Dobbel IPA betyr ikke alltid dobbelt så høy alkoholprosent.
    Dobbel IPA (også kjent som Imperial IPA) er en amerikansk IPA som inneholder dobbelt så mye humle (eller mer) som en vanlig IPA, og som balanseres med ekstra malt for å skape en jevn og mørkere smaksprofil enn sine single malt-kolleger. Selv om disse IPA-ene har et høyere alkoholinnhold, er det ikke mye – dobbelt IPA ligger vanligvis på mellom 9 og 10 prosent ABV.
  5. Definisjonen av IPA har blitt utvidet de siste årene.
    Tidligere fantes det i hovedsak to IPA-stiler: Engelsk og amerikansk. Engelsk IPA har gjerne mindre humle, en jevnere og mer subtil smak og lavere ABV. Amerikansk IPA, derimot, har mye mer humle og en mer bitter enn aromatisk smak. Det finnes utallige undergrupper innenfor disse stilene, blant annet New England, East Coast, West Coast, session, belgisk og milkshake IPA. Hver av disse variantene kjennetegnes av sin egen unike smaks-, brygge- og humleprofil. Milkshake IPA kan for eksempel være brygget med laktose, vanilje og frukt, mens en session IPA fjerner alle tilleggsingredienser og fokuserer på den klassiske engelske stilen med en ABV på rundt 3 eller 4 prosent.
  6. IPA har blitt merkelig.
    Håndverksbryggeriene har blitt ganske eksperimentelle med årene, og noen er mer innovative enn andre. I 2019 laget Smartmouth Brewing en Lucky Charms-inspirert IPA ved å bruke ristede marshmallows og den ikoniske frokostblandingen i mosten, noe som ga brygget en nostalgisk, søtlig smak. Stone Brewing i San Diego utnyttet tørken til sin fordel – og til å inspirere til mer miljøvennlig brygging – ved å bruke resirkulert avløpsvann som base for sin Full Circle IPA. Og Blue Point Brewing Co’s Bubble Brain IPA er designet for å smake som tyggegummikulene du måtte lirke ut av en automat for 25 cent da du var liten.
  7. IPA-bølgen kommer ikke til å forsvinne med det første.
    Selv om det kan virke som om det kommer til å avta etter hvert, fortsetter IPA-salget bare å øke. I 2020 sto IPA for nesten 20 prosent av alt ølsalg på den populære nettbaserte alkoholdistributøren Drizly, mot 16,5 prosent året før. Ifølge Brewers Association er IPA den tredje mest populære ølkategorien, kun slått av lys pilsner og amerikansk pilsner.

Legg igjen en kommentar