Fakta på fredag: Chianti

Hver fredag lager vi helgestemning med fakta! Morsomme fakta, lærerike fakta, interessante fakta du kan underholde med på lunsjen på jobb. I dag: Chianti.

Fakta nr. 1 – Det stammer fra det 13. århundre
Vindyrking, i en eller annen form, har eksistert i Italia i tusenvis av år. Faktisk tyder funn av gamle spor av vin i en 6000 år gammel kanne på Sicilia på at folk har laget vin i landet siden før menneskets historie.

Så gammel er Chianti absolutt ikke. Men vi må flere hundre år tilbake i tid for å finne vinens opprinnelse. De første nedtegnelsene om vin fra Chianti-regionen stammer fra 1200-tallet. Det var i denne perioden at vinene fra «Chianti-fjellene» begynte å gjøre seg bemerket. Disse vinene ble så populære at de nødvendiggjorde dannelsen av Chianti-ligaen på 1300-tallet.

Fakta nr. 2 – Det var en hvitvin
I dag kjenner vi Chianti som en av de dypeste og mest komplekse rødvinene i hele Italia. Men slik har det ikke alltid vært. Faktisk kan Chianti ha startet sitt liv som en hvitvin.

Det er i hvert fall det de tidlige opptegnelsene tyder på. Faktisk var Chianti en hvitvin så sent som i 1398, noe som betyr at overgangen til rødvin kom mange år etter at Antinori-familien begynte å lage vinen. For de som ikke vet det, er Antinori-familien en av Italias eldste vinprodusenter og kanskje den som er mest uutslettelig knyttet til Chianti.

Mer om det litt lenger ned.

Fakta nr. 3 – Det ble en rødvin ganske sent
Det ser ut til at perioden fra begynnelsen av 1400-tallet til midten av 1700-tallet var en periode med store endringer for Chianti. På et eller annet tidspunkt i løpet av disse årene gjennomgikk vinen en forvandling fra den opprinnelige hvitvinen til noe som ligner på den rødvinen vi drikker i dag.

På slutten av 1700-tallet var Chianti definitivt en rødvin. Det er sannsynligvis i denne perioden at de generelle reglene som etter hvert skulle styre utviklingen av dagens Chianti Classico ble til.

Fakta nr. 4 – Classico vs. Super Tuscan
Chianti-verdenen ble rystet på 1970-tallet. Etter å ha holdt seg til de samme standardene i flere århundrer, bestemte noen få Chianti-produsenter seg for å endre måten de fremstilte vinen på.

Disse vinene, som ble kalt «Super Tuscans», henvendte seg til en mer internasjonal smak og skapte stor splittelse blant Chianti-elskere. Noen hyllet dem for deres individuelle kvaliteter og gode smak. Andre kritiserte dem fordi produksjonen ikke fulgte reglene som gjaldt for Chianti.

Fakta nr. 5 – Tignanello var ikke den første Super Tuscan-vinen

Antinori var kanskje den største aktøren i den ovennevnte Super Tuscan-epoken. Det var deres introduksjon av Tignanello som virkelig bekymret fansen av Chianti Classico. Men Tignanello var ikke den første av Super Toscana-vinene. Den var bare den første som kom fra en massiv vinprodusent med uutslettelig tilknytning til Chianti-regionen.

Flere Super Tuscans kom før Tignanello. Men det var Antinoris vin som utløste en massiv endring i måten vi klassifiserer Chianti på.

Fakta nr. 6 – Det finnes flere typer Chianti-vin
Dette enkle faktum understreker hvor stor effekt Super Tuscan-vinene har hatt på bransjen.

I flere år fikk ikke disse vinene noen form for DOC-klassifisering. Produksjonsmetodene deres samsvarte ikke med de tradisjonelle Chianti-vinene, så de kunne ikke bære DOC-merket. Men populariteten kunne ikke fornektes.

Til slutt måtte DOC endre klassifiseringssystemet for å ta hensyn til Super Toscana-vinene. I dag er Chianti delt inn i regionene Chianti og Chianti Classico.

Tignanello bærer for øvrig fortsatt IGT-etiketten. Kraften i vinens merkevare er mer enn nok til å selge den uten behov for DOC-klassifisering.

Fakta nr. 7 – Den lille svarte hanen
Det er ikke bare navnet som skiller Chianti Classico fra de andre Chianti-betegnelsene. Ørnøyne vil legge merke til at noen flasker Chianti har en liten svart hane på etiketten.

Denne hanen forteller deg at du enten holder en flaske Chianti Classico eller Chianti Classico Riserva i hånden. Hanen finner veien til rundt 35 millioner vinflasker hvert eneste år.

Fakta nr. 8 – Hannibal Lecters favorittvin var ikke Chianti
Alle som har sett Silence of the Lambs, vil huske Anthony Hopkins’ kjølige replikk når han forteller at han spiste et offers lever sammen med noen favabønner og en Chianti.

Denne ene replikken kan ha gjort vinen mer kjent for internasjonale seere. Men det er ikke den opprinnelige replikken. I Thomas Harris’ roman forteller Lecter om det grusomme måltidet ved å si at han drakk en flaske Amarone i stedet for Chianti. Filmskaperne valgte visstnok Chianti til filmen fordi de mente at vinen var mer kjent.

Legg igjen en kommentar